Så mkt nytt

Denna vår kommer bli så skoj, flera nya "saker" som jag ska göra och först ut är grund kurs i Motiverande samtal som startar i morgon. 3 Hela dagar, två nu ons och tor.
 
Motiverande samtal (motivational interviewing, MI) är en samtalsmetod som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser. MI utvecklades under 1980–1990-talen av psykologerna William F. Miller och Stephen Rollnick.
 
I en bok står det: MI är en evidensbaserad metod som passar i alla sammanhang när man vill stimulera någon att förändra ett beteende.
Det är typ det jag vet. Resten ska jag lära mig i morgon, tänkte jag ;-)
 
Var snabb med att beställa böcker för en kurs jag skulle läst förra året, Hälsopedagogik (0,5 år, 15 hp), Så jag har en bok om MI hemma redan. Hade jag inte varit helt utarbetad så hade jag läst kursen, men det var ganska mkt jobb och jag hade inte energi. (Ibland får man prioritera.) Men kanske jag läser färdigt kursen i framtiden. :-)
 
Hälsa är så intressant.
 
Iaf nu ska jag lära mig prata med folk. Även om jag inte ska "övertyga" någon av mina patienter eller deras föräldrar, så tror jag att samtala är viktigt att kunna. Och då ingår förmågan att lyssna. Så viktigt.
 
Vad de andra två "sakerna" är, är fortfarande lite hemliga. 
Men jag kommer blogga om det :-) Vänta liite bara.
 
 
 
 


Kommentera här: