Dålig på att lyssna

Vet ni skillnaden mellan att höra och att lyssna?
De allra flesta vet nog det men gör de det? Lyssnar?

Detta fick vi lära oss när jag läste till sjuksköterska. Klart att jag trodde att jag kunde lyssna bra, men här nere syns skillnaden.

Hemligheten:

  • Den som ärligt försöker förstå vad den andre vill säga är en bra lyssnare.

    Håll tillbaka alla impulser att komma med råd, förslag, tröst eller egna upplevelser. Din uppgift är att försöka förstå vad den som du lyssnar på vill förmedla. Glöm allt: 

  • -Det där har jag också varit med om, precis så där var det för mig.
  • -Ja ja, men det är väl inte så farligt.
  • -Det som sker, det sker.
  • -Jaså var du där, jag har en farbror som bor där i närheten.
Hur skulle det se ut om jag i min yrkesroll skulle avbryta pat och berätta personliga erfarenheter? Jag tycker att jag lärt mig ganska  mkt av att lyssna aktivt. Nu känns det naturligt, men samtidigt kan jag oxå bli trött av det. Och privat vill jag oxå få möjlighet att prata.. 

Tyvärr så känns det som om INGEN hör vad jag säger längre.. Sjukt tröttsamt. Pratar för döva öron. 
Kanske skulle sluta prata och sluta lyssna?!
1 Tina:

skriven

Jag är dålig på att lyssna! Och dålig på att på RIKTIGT koncentrera mig på vad folk säger. Det borde jag verkligen öva på!

Svar: man blir kanske sämre av att stressa? eller av att barnen skriker och bråkar?Men man behöver bli lyssnad på :-) det gör alla och jag blir sjukt irriterad när folk inte lyssnar när jag säger något
Jolie

Kommentera här: