Bloggutmaningen 365 dag 25 och 26

Vecka 4
Jag vet, klart att jag skulle hålla i dagens blogginlägg.. Men jag är beredd att inte ge upp. Kanske kan jag iaf uppdattera ganska ofta..hehe
Här kommer försenade inlägg, de sista från vecka 4.
 
025. Hiss & Diss - Husdjur
Hiss: Sällskap, så klart.
Det krävs bara 15 minuters sällskap med ett djur för att din kropp ska reagera positivt. Studier har visat att stresshormonet kortisol minskar och produktionen av humörhöjande serotonin skjuter i höjden, en kemisk reaktion som gör gott för både fysisk och psykisk hälsa. 
 
Det finns forskning som visar att barn som exponeras tidigt i livet för just katter löper faktiskt mindre risk att utveckla astma och allergi senare i livet.  
 
Innan vi fick barn var våra katter våra bebisar :-)
 
Diss: är väl när vänner har allergi, då kan de ju inte hälsa på mig ;-) 
Att vi måste skaffa barnvakt även till katterna. 
 
 
026. 5 djur du tycker ser riktigt roliga ut
  • Blåsfiskar ("pufferfish" på engelska) finns i varma vatten runt om på jorden och kan som namnet antyder blåsa upp sig själva till bollar. 
  • Den ovanliga och utrotningshotade näsapan finns bara på ön Borneo i Sydostasien. Särskilt artens hanar har ett utseende som domineras av stora hängande näsor.
  • Näbbdjur
  • Myrslok (Myrmecophagidae) är en däggdjursfamilj som är känd för att arterna äter myror och termiter.
  • Vandrande pinne 

Kommentera här: