011

011. Hiss & Diss - Händelser från barndomen

Hiss:
När jag fyllde 8 år "fick" jag en hund, hon var ju inte mitt ansvar utan hela familjens. Hon hette Hony (Hannie) och var en långhårig Collie. 

Semester måste hissas också, vi bilade (?!) runt i Europa första gången när jag var 4 år, sen åkte vi med jämna mellan rum till Rimini, Italien.
Sista gången jag var med dit var 1999.
 
Diss:
1995 svämmade Klarälven över och vårt hus blev övesvämmat. HELA huset, 120 cm vatten inne i huset.
Jag har ett gammalt tidningsutklipp från huset.
Kanske inte världens bästa bild, men mitt i vattenpölen stod vårat hus.
Vi hann ut, vattnet kom på kvällen.
Vi packade massa saker i plastsäckar, men massor blev ju kvar i huset.
1989 fick vi också översvämning, en liten och efter det byggdes en fördämning en bit runt om huset. När vattnet kom 1995 gick det "runt" fördämningen och bildade en mindre sjö där innanför. Så vattnet stod kvar efter det att Klarälven dragit sig tillbaks.
Pappa och jag fick ro runt fördämningen och kräva så vattnet kunde försvinna.
 
 
 

Kommentera här: