Att orka

"jag orkar inte bry mig!". Citat från vän om ekologiskt, äkta vara och närproducerat osv.
 
En kemikaliestudie och beviset på att folksjukdomar ökar borde ju vara en anledning till att orka och att bry sig.
Jag kanske råkar vara den som tror på det jag läser och samtidigt funderar jag mkt. Sånn är jag, alltid varit.
Just det här med kemikalier i mat, rengöring, hudvård och kläder. (även i möbler och andra produkter i vår omgivning) skrämmer mig lite.

Man kan inte sluta med allt, men jag tycker att om man ökar medvetenheten så kan man oxå öka de "bättre valen". Kanske blir det fler bra och rena produkter då?
 
Hittade detta hos morotsliv, detta är sjukdomarna som ökar och som är kopplade till hormonstörande ämnen:
 
Cancer – bröstcancer, endometrios, prostatacancer, testikelcancer och sköldkörtelcancer ökar.
Fetma/diabetes – har ökat över hela världen de senaste 40 åren, typ 2-diabetes har mer än fördubblats sedan 1980.
Dålig spermakvalitet och genitala missbildningar hos unga pojkar ökar eller är för vanliga.
Födsloeffekter – låg födelsevikt och avbrutna graviditeter – ökar i många länder.
Bröstutveckling – unga flickor får bröst tidigare, vilket kan leda till bröstcancer.
Sköldkörtelproblem – hos barn ökar de i vissa länder och kan orsaka beteendestörningar.

Finns det en orsak till allt så kanske man ska välja bort den orsaken?
(eller de orsakerna.) För när barn får cancer, dessa nya människor som inte levt fel, så känns det som det finns en orsak i omgivningen. 
 
Men ibland orkar jag inte heller bry mig och jag lever inte 100 % rättvisemärkt ;-) Men vi köper så rent som möjligt. Smink är ju svårt tycker jag, dyrare om det ska vara natruligt och inte alltid bra. (jag är ju lite ytlig så jag måste ha smink, fast jag reagerar med eksem av vissa märken..) På bilden har jag bara 3 olika produkter i fejjan och tyvärr 3 styling produkter i håret (icke miljövänliga eller naturliga) Jag har även deo på mig (eftersom jag ska jobba..) Ni ser 7 produkter på hår och hud med div. kemikalier i. MUMS!
 
 
 
Källa; Morotsliv.com  vad äter din hud?
1 Therese:

skriven

vilket bra inlägg! är det jag som har sagt det eller - haha!

Kommentera här: