Amma

Amning är ett känsligt ämne. Oavsett vad man gör och hur man gör blir man ifrågasatt eller så lägger sig folk i.
Men sådär ska du inte göra, har du mat? ska han äta nu igen?!
Mata inte för ofta osv.
Denna tjockis ammades.
 
Bröstmjölk absorberas snabbt i bebismagen, mkt snabbare än tex babysemp.
Bebisen ska styra amningen, vill hen äta varje timme så ska man låta hen göra det. För mjölkproduktionen styrs av efterfrågan.
 
Pumpning kan hjälpa till, ökar mängden mat om man pumpar regelbundet. Men mängden som pumpas ut är inte ett bevis på vad som finns i bröstet. Barnet är bättre "pump".
 
Att barnet sväljer och blir nöjt kan vara en indikation på att hen får den mängd som behövs. Att barnet kissar ca 6-7 st våta blöjor per dag är ett bevis på att den får mat.

Om man vill amma, ska man få den hjälp man behöver och man ska veta om att flskmatning i början kan störa amningen. Eftersom barnet suger på flaskan på ett annat sätt än hen suger på bröstet. Man ska få välja efter det att man fått veta vad som kan hämna. Kanske väljer barnet flaskan och mamma blir besviken för hon kanske ville amma men inte visste att en flaskmatning kan störa. Info innan! Lättare att göra sitt val om man vet för och nackdelar.

Jag förespråkar amning, så klart. Men jag vill inte uppfattas som en "amningsfascist". Kanske är det de mammor som inte vill eller kan amma som upplever att man är sån? (nu hoppas jag att ingen upplevt mig så, jag  tvingar ingen till amning)

Mitt tips till blivande mammor är att läsa på om amning, jag fick själv det tipset av min BM och jag tyckte det var bra. Jag kanske inte kunde amma på engång och jag fick sår och mjölkstockning iaf. MEN jag hade lite info i bakhuvudet när någon annan skulle lägga sig min amning.

Kommentera här: