Jobba natt

Blä jag gillar inte att jobba natt. Det är så många timmar.
Och antingen är det hur mkt som helst att göra (bra då går ju tiden fort) eller så är det många timmar sittande.. (lätt att man somnar då och tiden kryper fram.)

Ska jobba 2 nätter igen även denna helg. 3:e helgen på rad och andra helgen med nätter.
jobbat dag, dag, kväll och nu två nätter denna vecka. Ledig mån och sen ska jag jobba tis-fre.. SNART semester.
Men det känns ännu långt borta.

Det här med natt jobb, förresten. Många säger: det funkar ju så bra när barnen var små.
Men jag undrar hur bra det är egentligen.
Själv tycker jag att jag är borta mer som nattjobbare.
Ok första dagen då är man ju ledig tills 21.30. Men natt nr 2. Då ska man ju sova. Mina barn är hemma, Så jag har inte lyckats sova så länge denna sommar. Sen är jag uppe en stund och sen måste jag sova igen, för att orka.
Brukar sova strax innan M går och lägger sig.
 
Sen ska ju barnen sova och någon timme efter det åker jag. Förstår inte hur det kan vara bättre föör barnen och hur det fungerar bättre? Kanske gäller det skolabarn? Då man är hemma när de kommer hem från skolan. Om än kanske sovande. Men jag kan iaf inte umgås med barnen samtidigt som jag sover. Jag kan heller inte passa på dem. Så då föredrar jag dag jobb då är jag vaken och hemma på em och kan umgås med barnen. Sen kan jag sova i min säng på natten som alla andra. :-)
 
 
1 Melanie:

skriven

Jag håller inte med alls. För det första är det stor skillnad på att jobba enbart natt och 3-skift, man har ju helt andra rutiner på sömnen och allt när man bara jobbar natt. Sen är det ju så att när jag sover efter nattjobb så är ju barnen på dagis, precis som dom skulle varit om jag ist jobbat den dagen. Sen beror det ju även på vilken procent man jobbar. Jag kommer jobba 65% vilket motsvarar 75% dagtid, så jag kommer träffa barnen mer än om jag jobbat tvåskift. Vi har ju även mer ledigt så att man träffar sina barn mindre håller jag inte alls med om. Visst på helgen är det ju annorlunda, men helger gör ju alla inom vården. Jag tycker det är perfekt att jag kan jobba lägre procent fast mer timmar åt gången, vara ledig mer men ändå få ut en bra lön! Och skulle jag jobbat tvåskift hade vi nog aldrig sett våra barn med tanke på att Johan gör treskift :)

När jag kommer hem på morgonen efter jobb, är barnen på dagis, sen sover jag och hämtar dom på em. Precis som man skulle ha gjort om man jobbat under dagen. Sen jobbar man när dom sover så när menar du att det försvinner så mycket tid från dom? Tack vara att jag jobbar natt kommer våra barn vara på dagis mindre och jag kommer vara hemma mer.

Svar: Nä men det är väl det att det är tre skift och att jag klämmer in nätter för att sen snabbt vända tillbaks till dag eller kvälls tur.. Fördelen för dig är ju som du skriver, att du jobbar mindre % och sen har ni väl 9 ledigheten? (om den finns kvar?) Något sådan har ju aldrig vi.. :-)
Jolie

Kommentera här: