Plastfritt del 2

Tips på hur man kan undvika "farlig" plast:
  • Var frågvis och envis - fråga efter möbler utan flamskyddsmedel och undvik golv, tapet och möbler av PVC om du kan.
  • Gå eller cykla till skolan eller förskolan om du har möjlighet till det.
  • Kör första minuten med nedvevade rutor.
  • Undvik att parkera bilen i direkt solsken. Löst bundna kemikalier förångas i större omfattning vid höga temperaturer.
  • Undvik kläder, skor och väskor av PVC.
  • Välj miljömärkta plagg
  • Undvik PVC-förpackad mat. 
  • Använd stekpanna i gjutjärn och redskap av trä eller rostfritt stål vid matlagning.
  • Undvik att förvara varm mat i plastförpackningar – mer kemikalier frigörs av värme.
Visst jag är kanske helt knäpp, men det står jag för
Att förmedla vidare kanske leder till att fler och fler får kunskap och vetskap och då kanske konsumtionen minskar av det dåliga och ökar av det bättre?
Vi kanske käper mindre plast och mer av trä, glas, porslin, ekoliskt osv.


1 Melanie:

skriven

går till förskolan gör vi alltid iaf, och johan cyklar typ jämt till jobbet. men laga mat med plastredskap och alla matlådor är i plast. mycket man inte tänker på...tur du upplyser! =)

Svar: visst är det :-)Känns alltid lite hemskt om jag berättar för andra.. Jag kan annars bli sjukt nojjig efter att jag fått vetskapen om allt hemskt som finns..
Jolie

2 Therese :

skriven

way to go! här ska plastbantas!!!

Kommentera här: