BVC

Idag var vi på 2 år och 6 månaders kontroll för lilla M.
Hon är 88,5 cm lång och väger 15 kg.
För ett halvår sen stod hon still i vikt och nu har hon gått upp för mkt.
Det var ett OBSERVANDUM.

Enligt barn BMI är lilla M fet.
Herregud.
Bvc ssk frågade om vi åt mkt godsaker hemma. Svar på det är nej, lördags godis. Som M inte är så förtjusti.
Vilken mjölk dricker ni? 
Jag log lite, eftersom jag är ganske emot rekommendation. Vanlig standrad mjölk, 3 %-ig.
"jaa, det är ju bättre med mellanmjölk och man kan ju ge lättmjölk från 2 års ålder" säger hon.
Ja jag vet men hos oss kommer det inte aldrig drickas lättmjölk, svarade jag.
Tror hon tyckte jag var lite ortevlig för hon svarade snabbt att ja det är ju en rekommendation, men det är väl inte bara mjölken som gör det..

Öh nej.
Om man blir fet av att dricka 3 % mjölk då är det väl nått fel iaf.
Dessutom är det väl först vid 4 som man ska börja tänka på maten och motion om barnet är överviktigt då..
M är en kortis som inte äter jätte mkt. Känns som hon slänger mat omkring sig mer än det stoppas i munnen.
Hon äter inte yoghuert heller.
Vet inte riktigt vart vikt ökningen kommer i från.
Får väl börja motionera henne..
 
1 Linn:

skriven

Usch, att de små ska behövas mätas enligt såna skalor! Tycker att bvc borde vara mer aktsamma med hur de uttrycker sig och vara konstruktiva ist för förmanande. Och fet? Hon ser välmående och tillfreds ut!

2 Linn:

skriven

Usch, att de små ska behövas mätas enligt såna skalor! Tycker att bvc borde vara mer aktsamma med hur de uttrycker sig och vara konstruktiva ist för förmanande. Och fet? Hon ser välmående och tillfreds ut!

3 cissi:

skriven

Vad trött jag blir på BVC och deras hets kring längd och vikt. Det är väl i alla fall föräldrarna som vet vad som är bäst för sina barn eller?! Stå på dig!

4 Agnes:

skriven

Hehe gud vilken söt bild!

Kolla gärna in min klänning som jag har sytt :)

Kommentera här: