Hjälm

Är det bara jag (som arbetsskadad sjuksköterska/överbeskyddande mamma) som vill att mina barn har hjälm på sig när de åker pulka, kjälke eller snowracer?

Samma när de ska cykla.
Och visst jag kan redan höra ett antal säga, ja men de hade inte vi när vi var små och det gick ju bra. Jo jo det gjorde ju det.
Jag hade hjälm på när jag åkte skidor, En rosa skidhjälm och tur är väl det, vi åkte offpist ganska mkt. En gång åkte jag nästan ner i en fors. En annan gång, trodde jag att det var rak väg ut ur skogen, såg slalombacken och allt. Bara det att det var ett stup, så jag flög en liten bit och höll på att byta av skidan.

Visst hjälm hjälper inte alltid, som den gången jag skulle åka puckelpist och tappade balansen och åkte lixom halft sittande över en puckel. Resultatet blev ett knä på munnen och en sprucken läpp.. Men där kanske ett hakskydd hade hjälpt?

Men man kan faktiskt skada sig utan hjälm, närsta gång jag ska åka skidor ska jag ha hjäm på. Inte för att jag inte kan åka skidor utan för att jag kan få hjärnskador om jag halkar på en av alla dessa isfläckar och slåt bakhuvudet i.

I dag när vi rastade barn och magsjukebaciller, i pulkabacken. Kom det 4 små killar på varsin snowracer. Utan hjälmar. Och de åkte ju inte försöiktigt. 
De trillade några gånger, men engån blev en av de små liggandes. Så syster Jolie fick rycka ut. Han hade slagit i ögat sa han men det såg mer ut som kinden eller strax under ögat. I vad vet jag inte. Men han var röd/lila och svullen. 
Skickade hem honom. 
 
 
1 Therese:

skriven

håller med! vi hade inte hjälm nu till stora W men han åkte i en MINI backe på pulka och en gång i en stor backe på rumpan med mig. MEN det kan gå illa ändå. väldigt oansvarigt tycker jag av föräldrarna att 1. låta ungarna åka själva 2. att ungarna inte hade hjälmar!

Kommentera här: