Natt tre

Sista natten på ingång. Phu. 
Vad trött jag är.

Citat från Sömnupplysningen.se;" Det är otroligt svårt att ställa om sig till nattarbete, bland annat för att vår biologiska klocka gör oss sömniga nattetid. Detta har också visat sig i flertalet studier och tillfällen att olyckor på jobbet tenderar att vara betydligt vanligare mellan kl 01 och 06 på natten än övrig tid. Vissa människor kan dock anpassa sig bättre än  andra – och vissa anpassar sig aldrig till nattarbete."
 
Dessa nätter har inneburit två annorlunda "saker", dels mörker på jobbet. Min kollega släcker ner ljuset, så det är mörkt överallt. Typ skymning..
Och sen satt jag övervak inne på isoleringen några timmar, där föräldrar sover. Och bebisen kanske har CPAP, andningsstöd. Sen matar vi våra små patienter i sond varannan timme. Så de äter x 12. Vi brukar hjälpa föräldrar att mata något mål under natten för det är jobbigt att mata så dygnet runt, blir ingen vila för de stackars föräldrarna.

Iallafall, jag har för mig att jag läst att man ska ha ljuset på, när man jobbar på natten och att det finns platser där de infört dagsljus och där mår personalen som bäst.
 
Titta vad jag hittade på, Sömnupplysningen, "Hur gör man det lättare med nattarbete då? De flesta som arbetar natt gör det på relativt dåligt upplysta arbetsplatser vilket gör det svårare att ställa om den biologiska klockan. Man bör därför se till att ha det mycket ljust när man jobbar på natten, helst ljusare än vad den vanliga arbetsbelysningen erbjuder. Därtill bör man se till att det är riktigt mörkt i sitt sovrum när man sover. Man bör också att, så gott det går, försöka bevara sitt “nattschema” även de dagar när man inte arbetar."
 
Måste vara därför jag känner mig mer död än levande denna gång. Tyckte att det funkade fint i måndags och tisdags samt även förra nattveckan. Men då hade jag ljuset på. Jag tror på det. I natt ska det vara ljust, iaf då jag inte sitter inne på isoleringen.
1 Melanie:

skriven

jag har däremot läst att det är tvärtom - att studier visar att man ska dämpa ner belysningen för att följa kroppens biologiska klocka liksom. Vi dämpar alltid ner på jobbet, skulle inte vilja jobba som i dagsljus med tänt överallt på hög belysning, är ju för pat skull också såklart. jag tror dock att detta med nattjobb inte passar alla och att vissa som sagt klarar av att anpassa sig bättre än andra och vända på dygnet fram och tillbaka. Jag tycker det är jobbigt när jag jobbar väldigt hattigt med kanske bara en natt mellan passen, men just att jobba på natten passar mig väldigt bra.


Svar: Antar att min kollega läst samma studier som du ;-) Man kan läsa om båda sätten, ljuset på känns bäst för mig. Men då är det inte dagsljus ljus och inte inne hos pat. Men sen tror jag absolut att det är så att vi är olika och för några passar natt jobb bättre än för andra. :-)
Jolie

Kommentera här: