ExtraCorporeal Membrane Oxygenation

Eller ECMO som det kallas. (kortfattat att man syresätter blodet med en konstgjord lunga.)
Har fått se hur en sådan fantastisk maskin fungerar. Man kopplar upp pat med två slangar en "ven" och en "artär" sen tas venöstblod ut och syresätts och sedan förs det in igen via artären. Precis så som lungorna och hjärtat jobbar när de syresätter kroppen på ett friskt sätt.
 


Sedan 1996 finns ett utvecklat beredskapssystem där personal från ECMO centrum (anestesiolog, sjuksköterska samt kirurg) finns i beredskap (en halvtimmes inställelsetid) för att starta ECMO. Om patientens tillstånd omöjliggör förflyttning åker teamet till hemsjukhuset för att påbörja extracorporeal cirkulation innan återtransport till ALB.
De flyger eller åker ambulansbuss. 
 
Det är allvarliga saker och naturligtvis inget man bara gör. Det står på Karolinskas hemsida att det är det sista man gör för såhär svårt sjuka. Ovanligt är det oxå, att man skickar iväg pat på ECMO behandling, så ovanligt att en som jobbat sen 02 bara sett det EN gång innan. (visst hen kanske var ledig den andra gången.. men det är iaf högst ovanligt)

Klinikchefen var en mkt intressant man. Sjöng lite under tiden han arbetade. Han är en av grundarna av ECMO i sverige. Han var hur kunnig som helst men han tog liksom inte livet på allvar, om man kan säga så. Och så arbetar han med de sjukaste av de sjuka?! Kanske är det skrattet som frigör?!
 
Nu ska jag sova. Nästäppan och hostan håller i sig, på fre är det 3 veckor. Börjar tro på allergi nu..
1 Fröken M:

skriven

det är just DET som är mitt stora "problem".
Jag kan tycka att en låt är skit bra när jag hört den, men sen ha jag ingen aning om vem som gjort den eller vad den hette så chansen att jag "hittar" den igen är liten !
Tack för tipset, då ska jag försöka söka efter hennes lista ( hur man nu gör det !? Jag är verkligen vansinnigt okunnig när det gäller teknik...)
Ha en skön dag :)

Kommentera här: