trötthet

herregud vad jag är trött. Känns som jag ska somna stående.
precis innan jag ska sova är jag oftast inte så trött som jag är på morgon, fm och em..
Ett tips är ju att låtabli att googla, som alltid.
Googla trötthet och cancer kommer upp, ganska omgående. Sen andra sjukdomar, kroniska tarmsjukdommar.

Nu är jag ju utbildad så jag brukar ju kunna sålla lite iaf. Men det är klart att jag blir hypokodrisk ibland.
Just nu har jag ont i nacke och rygg oxå. Det beror ju säkert på att jag spänner mig och får ont och spänner mig lite till. Men det känns ju som om det kanske är en stroke eller hjärtinfarkt på gång ;-)

Tips som kan motverka trötthet:
(tagna från i form.se)

1. Motion i lagom dos

Fysisk aktivitet kan ge psyket en välbehövlig paus, eftersom hjärnan då är fullt upptagen med att styra kroppen.

2. Goda kostvanor

Det räcker inte att äta sunt. Att ge sig tid att njuta av maten är också viktigt. Maten ska inte bara vara bränsle för att orka stressa vidare. Glöm inte vätska!

3. Tillräckligt med sömn

Många tror att 5-6 timmars sömn per natt räcker, när de i själva verket behöver 7-8. En timme mer eller mindre spelar ingen roll, tror de. Men sömnbrist ackumuleras och kan leda till att man ständigt tär på reserverna.

4. Regelbunden avkoppling

Kvaliteten på de stunder vi kopplar av betyder mycket. Att i lugn och ro läsa en bok är till exempel bättre än att shoppa.

5. Samtal och samvaro

De flesta kvinnor, i motsats till män, tycks instinktivt veta hur viktigt det är att lufta sina känslor och därigenom lätta på det känslomässiga trycket.

6. Pauser i arbetet

Intensiv koncentration innebär att alla andra stimuli från omgivningen måste blockeras. Det är ytterst energikrävande. Ett monotont eller trist arbete kan ocksa vara tröttande. Små pauser och en kort promenad under lunchen fyller på energiförrådet igen.

7. Lyssna på dina egna behov

Tillåt dig att göra sådant du mår bra av. Det innebär att du måste prioritera och lära dig att ibland säga nej till andra.

8. Arbeta med dig själv

Lyssna på din inre röst, träna ditt självförtroende och fundera på vad du vill och vad du inte vill. Det finns en uppsjö av metoder, kurser, böcker och kassetter att välja mellan.

9. Bekämpa stress
Stress är en av de vanligaste orsakerna till trötthet. Konstant stress ger spända muskler, men det kan avhjälpas med massage eller avspänningsövningar.

Sista punkten är kanske den viktigaste, iaf i mitt fall, men oxå den svåraste. Stressen är liksom där hela tiden och den känns som den flyttat in.

1 Melanie:

skriven

men gud, sluta googla!! =)
och lämna bort ungarna över en natt så ni får vila, slappa, träna och sova! mitt enda tips hehe;)

Kommentera här: